Många bolag har kommit fram till att videokommunikation ofta är det effektivaste sättet att kommunicera, både med sina medarbetare och med sina kunder. Att skaffa en egen videostudio på kontoret för att spara både tid och pengar jämfört med att anlita en extern studio vore därför det mest naturliga alternativet. Men hur gör man då, hur ska man tänka, vad är mest kostnadseffektivt.
Att bygga en egen studio och bemanna den med helt egen personal som täcker alla eventuella behov är oftast en ineffektiv och kostsam lösning. Lokalytan för studion kostar pengar vid själva bygget men framförallt över tid, i form av lokalkostnad, drift och underhåll. Att rekrytera helt egen personal till sin studio som ska bemästra alla kreativa såväl som tekniska aspekter kan bli en dyrköpt erfarenhet, särskilt som det kommunikativa uttrycket så väl som de tekniska lösningarna ständigt utvecklas. Den största kostnaden ligger inte i den initiala fasen, utan i kompetensutveckling och teknikuppdateringar.
Nyckeln till en kostnadseffektiv kommunikationslösning
Att komma fram till en lyckad och kostnadseffektiv kommunikationslösning startar som så oftast med en bra behovsanalys. Denna ligger sedan som grund vid utvärderingen av olika lösningar både ur ett kreativt kommunikativt perspektiv såväl som för olika tekniska och personella lösningar. Analysen kan man naturligtvis göra själv på företaget, men då man sällan sitter på spetskompetens inom alla aspekter i denna process lönar det sig att ta till extern hjälp.
Det finns många exempel på företag som har investerat i fel teknik och fel lösning för drift och underhåll. Många har också helt missbedömt kostnaden över tid för sin investering, många gånger har man bara sett toppen på isberget i form av de direkta kostnaderna. Det slutar ibland med att lösningen inte används eller behöver kompletteras med ännu högre kostnader som resultat.
Studio på kontoret
De flesta företag har redan enklare lösningar för videokommunikation i form av Microsoft Teams och Zoom installerade på sina medarbetares datorer och i konferensrum. Den typen av lösningar är ofta bra när några få personer skall kommunicera med varandra, men blir ganska snabbt en ineffektiv kommunikationsmetod när antalet deltagare ökar.
All kommunikation stärker eller i värsta fall försvagar bolagets varumärke, det är inte minst giltigt med videokommunikation.
Uppkopplingar som laggar, dåligt ljud, folk som pratar i mun på varandra, oläsliga powerpoints, ja listan kan göras lång över saker som kan gå snett vid ett videomöte. Är det ett webinar med några av bolagets kunder kan en dålig kommunikationsplattform i värsta fall resultera både i försäljnings- och renommétapp. Det är ofta då man börjar leta efter en kompletterande kommunikationslösning.
Behovsanpassad studiolösning
– Hur går man tillväga då, om man vill bygga en videostudio på kontoret?
Det finns ju minst lika många svar på den frågan som det finns bolag, varje enskilt bolag har sina unika kommunikationsbehov internt och externt. Budgeten skiftar naturligtvis också beroende av hur behovet ser ut och företagets budgetramar. Att bygga en studio som täcker in 100% av företagets behov är sällan en optimal lösning. Om t.ex. 80% av behovet är att genomföra webinarier och man några gånger per år också har behov av en mer komplex lösning för större digitala event, då är det sannolikt bäst att anpassa den egna studiolösningen för webinarier och sedan gå till en professionell studio för de lite större evenemangen, ökningen i kostnad initialt och för drift och underhåll för att ta höjd för hela behovet internt blir oftast dyrare.
Bemanning
Hyr in spetskompetens för dina produktioner och drift och underhåll av din studio.
När man har sin egen studio, vad är den optimala balansen mellan att ha egen personal och hyra in personal som sköter produktionerna och underhållet av studion? Kanske har min sin egen produktionspersonal men behöver extern kompetens vid sjukdom och produktioner som kräver mer resurser utöver det vanliga. Man kanske också vill helt eller delvis lägga underhållet externt. Oavsett vilka resurser som behövs till studio och produktion har Twenty Studios kompetens inom de flesta områden. Man kan hyra vid ett engångstillfälle eller teckna ett drift och eller underhållsavtal.
Vad Twenty kan hjälpa till med
Vi kan vara med i processen från behovsanalys, projektering och bygge av studio, teknikval, drift och underhåll.