Hur gör man för att lyckas omvandla ett uppskattat och väl fungerande turnékoncept med fysiska möten och produktseminarier runtom i hela landet till ett digitalt format? Det vet Siemens som med hjälp av Twenty Studios lyckats med just det.

När covid-19-pandemin slog till ställdes teknikföretaget Siemens inför faktumet att det skulle bli omöjligt att genomföra deras uppskattade Factory Automation Tour som genomförts under flera år.

– När vi insåg att vi skulle behöva genomföra eventet digitalt blev vi fundersamma över hur vi skulle lösa det tekniskt. Siemens globala huvudkontor tog snabbt fram en virtuell mässplattform men även om Siemens i Sverige hade gjort webbinarier sedan länge så insåg vi att själva mötena med kunden under ett virtuellt event skulle bli en utmaning säger Björn Jerlin, Digital Marketing Manager på Siemens AB och fortsätter;

– Vi tänkte först att vi skulle sända allt från vårt eget Stockholmskontor men efter att Twenty Studios övertalade oss att först komma och se på deras studios blev vi övertygade att det var ett mycket bättre alternativ. ”TV4-kvalitet” var det någon hos oss som uttryckte det.

“Stor kraft i att köra digitalt”

Siemens är världsledande inom digitalisering och automatisering av industrin, och när Siemens Factory Automation Tour gick till att bli Siemens Virtual Factory Automation Tour (som i Sverige fick namnet Siemens IndustriExpo) med en meny av digitala seminarier i kombination med en mässplattform med virtuella montrar, upplevde Björn och hans kollegor en stor kraft i att genomföra aktiviteten digitalt. Till exempel att det digitala formatet av en tidigare ”tour” till många platser i landet öppnar upp för nya möjligheter att nå ut till målgrupper med än större geografisk spridning än tidigare år. En annan fördel är naturligtvis att materialet kan leva vidare efteråt då det spelas in och finns tillgängligt att ta del av på Siemens webbplats, www.siemens.se.

Efter två “corona-år” med digitala events, både i samarbete med Siemens huvudkontor i München och lokalt samarbete med Twenty Studios i Sverige, kan Björn konstatera att de har kunnat etablera konceptet och fått mycket bra feedback från besökarna.

– Endast ett fåtal har uttryckt att de saknar det gamla, fysiska upplägget. Vi kommer definitivt att fortsätta genomföra virtuella aktiviteter, men naturligtvis också fysiska aktiviteter och kombinerade sådana, så kallade ”hybrid events”.

Helhetslösning med coachning

En central faktor bakom framgången med eventen är samarbetet med Twenty Studios.

– De förstod och satte sig in i vår utmaning och var mycket lösningsorienterade och måna om att helheten skulle bli bra. Twentys lokaler är rymliga så vi kunde vara många på plats samtidigt. Kundansvariga och produktchefer kunde genomföra sina virtuella kundmöten direkt före och efter genomförd presentation. Detta var möjligt tack vare att vi hade tillgång till tolv dedikerade arbetsplatser för att bemanna de digitala mässmontrarna, mötesrum och en lounge med cateringservice och plats för allmänt ”häng”.

En annan sak Siemens uppskattade med upplägget var den coachning inom presentationsteknik och studioträning som Twenty Studios arrangerade. Coachingen bestod av en digital utbildning, en workshop och praktisk handledning under genrepet.

– Våra presentatörer tyckte att coachningen var mycket givande och de upplevde att de lyfte sig en hel del med denna professionella träning.

Lysande exempel på proffsiga webbinarier

Siemens svenska webbinarier under IndustriExpo har även plockats upp av Siemens globala huvudkontor som ett exempel på ”best in class”-webbinarier.

– Att vi har kunnat samla hela teamet på en plats och sänt från en professionell studio med high end green screen-teknik har varit avgörande för att det har blivit så bra, konstaterar Björn som får medhåll av Håkan Stigh på Twenty Studios;

– Har man som Siemens, ett välkänt varumärke med högt anseende, behöver man säkerställa att en sådan här produktion ligger på en hög nivå.

Fem fördelar med att genomföra en mässa digitalt, enligt Björn Jerlin på Siemens;

1. Bättre tillgänglighet
Fler personer har möjlighet att ta del av mässan och på samma villkor, snabbt och enkelt.

2. Möjlighet att nå nya målgrupper
Det digitala formatet öppnar upp för möjligheter att nå nya målgrupper samt även personer i andra funktioner än de som tidigare besökt detta event.

3. Ökad livslängd
Allt material kan leva vidare efter mässan, vilket passar oss bra då webbinarierna har relativt lång livslängd. Dessutom kan materialet användas i andra sammanhang som i utbildningar och kampanjer.

4. Ökad hållbarhet
Ur flera perspektiv kan vi se att en digital mässa bidrar till ökad hållbarhet – Både vi och våra kunder sparar resurser och resandet minskar.

5. Tillgång till data
Vi får tillgång till värdefull data för att kunna analysera aktiviteten bättre.